Xhibition – bonusprogram

Utmaningen
Xhibition Kjøpesenter i Bergen har haft en kundklubb sedan 2009. De ville ha ett koncept mer anpassat till den typ av centrum de är – mitt i centrum med exklusiva butiker. Det var också viktigt att ta reda på vilka som är de mest lojala kunderna och göra lite extra för att ta hand om dem bättre. Därav uppdelningen i tre segment: guld, silver och brons. Kunderna som handlar där vill ha rabatter som alla andra, men är inte så intresserade av att visa upp ett SMS eller en kupong när de handlar.

Nytt bonusprogram med intjäning av poäng
Lösningen blev ett utvidgat bonusprogram kopplat till butikernas kassasystem för uthämtning av poängdata. På det viset kan kunderna få tillgång till kundfördelar baserat på hur många intjänade poäng de har – guld, silver eller brons. Den här formen av fördröjd belöning bidrar i ännu större grad till att skapa lojalitet över tid.

Ny kundklubbsplattform – appen
För att sy ihop hela konceptet integrerades bonusprogrammet i köpcentrets app, som nu har blivit kärnan i lojalitetskonceptet. Här finns innehåll för ”alla” och innehåll endast avsett för kundklubbsmedlemmar.

Boostcom LoyaltyApp

Life Club

Boostcom Media bistår Life med drift av kedjans lojalitetsprogram. Våra leveranser består av all nödvändig teknik, rådgivning och projektstyrning samt support för butiksanställda och kunder. Life erbjuder alla medlemmar av lojalitetsprogrammet ett presentkort på 400 kronor för vart tionde köp. Den tekniska plattformen kommunicerar med kassadata, och all registrering av köp görs automatiskt. Kunderna kan följa med på sitt eget klippkort via en egen mobilapp där de också får bra erbjudanden och unika rabattkuponger.

Boostcom LoyaltyApp

Sørlandssenteret: Ny kundklubbsstrategi

Utfordringen
Sørlandssenteret hadde en kundedatabase på 3600 registrerte kundeprofiler de ikke fikk utnyttet til sitt fulle. De hadde tilgang til teknologi som gjorde at de kunne kommunisere til kundedatabasen de hadde bygget opp, men trengte hjelp til å utvide databasen og skape godt innhold de kunne kommunisere ut til kundeklubben.

Tiltak ved relansering
Vid starten hjälper vi till med följande:

  • Anpassa kunddatabasen för kommunikation via digitala kanaler
  • ”Tvätta” den kunddatabas de redan hade
  • Överföring av data till Boostcom Media CRM
  • Koordination av materialproduktion för kundklubben
  • Strategi för utökning av databasen
  • Tillrättaläggande för optimal internkommunikation vid relansering av kundklubben och utbildning av butikspersonal
  • Strategi för innehållsproduktion
  • Skapa och optimera Facebook-annonsering

Kundklubben har fått nytt liv
Sørlandssenterets kundklubb, som var inaktiv, har nu fått nytt liv. I juli 2015 hade de 19 065 medlemmar registrerade i kundklubben. Medlemmarna har tillgång till en egen kundklubbsapp där de bland annat får fasta medlemsfördelar. De får med jämna mellanrum kupongkampanjer via SMS som endast gäller om man är medlem i kundklubben. Kupongerna är också tillgängliga i appen i kampanjperioden. Dessutom får kundklubbens medlemmar regelbundet SMS och e-post med information och kundklubbserbjudanden.

  • 14 932 användare har laddat ned appen (78 % av kunddatabasen) i juni 2015.
  • Under Handelns Dag den 2 januari 2015 utnyttjade 228 medlemmar 300 kuponger. Kundklubben hade egen köptid mellan 12 och 14, och kupongerna var endast tillgängliga under dessa två timmar.
  • Facebook-annonsering har genererat totalt 4 840 nya medlemmar sedan den första annonsen i oktober 2014.
Boostcom LoyaltyApp

Impulse

Impulse Treningssenter

Impulse Treningssenter har fått sin egen intern applikasjon for mobil!
Ansatte i Impulse Treningssenter har nå fått en egen applikasjon som kan lastes ned på smarttelefoner.

Appen inneholder viktige nøkkeltall for Impulse Treningssenter, vaktliste- og oppgaveoversikt, egne fordeler for deg som ansatt, Impulseskolen med opplæringsportal, artikler, eventer og quizer.
Kort sagt; det du trenger som ansatt, og litt til.

Boostcom Employee

Apotek 1

Apotek 1 kjeden er Norges største med over 400 apotek.

Kjeden ønsket å relansere kjedens kundeklubb med fokus på å lykkes på mobil, og samtidig samle driften av hele konseptet hos en leverandør.

Etter å ha etablert ny strategi for hvordan kundeklubben skal bli navet for kjedens digitale kommunikasjon, ble kundeklubben lansert høsten 2015 med ny databasestruktur, nye løsninger for innmelding og helt ny applikasjon.

Relanseringen har vært en formidabel suksess og kjeden fikk 50 000 nye medlemmer i løpet av ett kvartal. Med svært høyt antall nedlastede apper fremstår kjeden som vinner i sin bransje, også på kundekommunikasjon via mobil.

Boostcom LoyaltyApp

apotek1

Vill du veta mer?

Lämna kontaktuppgifter eller ring Morten (+47 916 94 684) eller Trond Viggo (+47 909 07 777) direkt.

Be om ett möte

Har du lust att prata lite med oss? Så trevligt.

Lämna din kontaktinformation så tar Morten eller Trond Viggo hos oss kontakt med dig inom kort.

Du kan också ringa Morten direkt på +47 916 94 684 eller Trond Viggo på +47 909 07 777.